Met de Volkswagen ID.4 GTX naar Oostenrijk

Body

De vraag naar elektrische auto's stijgt de laatste tijd, met name door de hoge brandstofprijzen. Vakanties blijven wel een issue, want kun je met en EV wel op vakantie naar het buitenland? In het kader van "doe wat je zegt” ging onze verkoper Niels op vakantie in de ID.4 GTX. Zo kon hij zelf ervaren hoe het is om volledig elektrisch op vakantie te gaan. Samen met zijn gezin vertrok hij eind juli naar Flachau en Wenen en heeft ruim 2.500 kilometer elektrisch gereden. En goed nieuws: hij is weer veilig en op tijd teruggekomen. Hoe de reis met de ID.4 hem is bevallen willen we graag met je delen in deze blog. 

Zoals omschreven in tip 1 van onze vorige blog is een goed begin het halve werk. Qua voorbereiding was er iets meer werk. Zo is er een extra laadpas besteld, zodat we meer opties hadden qua laadmogelijkheden op de geplande route. Via Chargemap was de route uitgestippeld en bekeken welke laadpunten er zijn. De routeplanner gaf op basis van bepaalde gegevens aan wanneer er ongeveer geladen moest worden, dus wisten we vooraf waar we rekening mee konden houden. De navigatie in de ID.4 zelf gaf ook de laadpalen en geadviseerde laadstops aan. De 230V kabel werd ingeladen, zodat we in geval van nood via het stopcontact konden laden. Voor vertrek hebben de accu volledig geladen om meteen een lekker stuk rijden aan het begin van de reis te rijden. Door op zondag te vertrekken wilden we de kans op files verkleinen, omdat er in Duitsland dan minder vrachtverkeer rijdt.  

Volkswagen ID.4 bij laadpaal Niederzissen

Om niet al te laat op onze bestemming aan te komen zijn we rond 4:00u 's nachts vertrokken. Na een rit van ongeveer 250km maakten we onze eerste stop bij Niederzissen. In de vroegte was er voldoende plek en waren wij zelfs de enigen op de laadplek, waarna er later wel meer mensen volgenden. Meteen een mooie gelegenheid voor een plaspauze en ontbijtje. Om de tijd op te vullen deden we een even spelletje met de kinderen en zat de accu na een half uurtje weer op 80%. Klaar om weer de weg op te gaan en door te rijden naar de volgende stop een ruim 300km verderop: Sindelfingen. Tijdens het laden hebben we hier geluncht en moesten we bijna opschieten vanwege de snelle laadsnelheid. Met nog 450km te gaan gingen we weer op weg. Bij Holzkirchen maakten we onze derde en laatste stop voordat we rond 17:00u bij onze eindbestemming in Flachau aan zouden komen.  

Laden VW ID.4 GTX in stal van vakantieboerderij

Tijdens ons verblijf in Flachau hebben we weinig gebruik gemaakt van de auto. Er waren daar fietsen beschikbaar en veel voorzieningen waren in de buurt. Als echte Hollanders pakten we daarom de fiets, omdat dat met parkeren ook gemakkelijker (en goedkoper) is. Wel hebben we het tijdens een uitstapje voor elkaar gekregen om zonder laden met een grotere actieradius terug te komen dan we hadden bij vertrek. Door bij het afdalen van een berg optimaal gebruik te maken van het regeneratief remmen laadde de accu meer op dan we hadden verbruikt. Daarnaast hebben we één keer geladen tijdens een bezoekje aan een nabijgelegen dorp en voor vertrek mochten we bijna in de stal van onze vakantieboerderij de auto aan de 230V kabel laden.  

Volkswagen ID.4 bij laadpaal Wenen

Na een aantal dagen vertrokken we naar onze tweede bestemming 320km verderop: Wenen. Ongeveer 60km voordat we daar aankwamen hebben we de auto volgeladen. Zo konden we een paar dagen later met een bijna volle accu weer richting Nederland rijden. In Wenen hebben we de auto ook niet gebruikt en alleen met het openbaar vervoer gereisd. In Wenen kun je met een elektrische auto met korting parkeren. Zo zijn er nog meer verschillende lokale regels en voordelen. Het is dus handig om hier vooraf wat huiswerk voor te doen. 

Volkswagen ID.4 bij laadpaal Wiesen

De reis naar huis hebben we in twee dagen afgelegd. In één dag was geen probleem geweest, maar we kozen er bewust voor om niet te haasten en een tussenstop te maken. We hadden toch de tijd, dus konden we daar maar beter gebruik van maken. De tussenstop was in Hausen bij Würzburg, een reis van een ruime 600km. Onderweg hebben we één keer geladen bij Hunderdorf. Daarna hebben we geladen bij het hotel waar we zouden overnachten. Voordeel hiervan was dat we geen “tijdverlies” hadden door het laden. Na een goede nachtrust konden we uitgerust de laatste 500km van de reis gaan maken. Na 330km hebben we een lunch- en laadpauze gehouden om daarna in één keer huiswaarts te gaan. 

Het vergt misschien aan het begin iets meer voorbereiding, maar op vakantie met een elektrische auto is ons prima bevallen. Onderweg waren er voldoende laadmogelijkheden, vooral langs de snelwegen. Hier waren voornamelijk snelladers, waardoor we na 30 minuten weer verder konden rijden en ongeveer 300 km hebben bijgeladen. Bij lokale wegen is het wat meer zoeken, maar ook hier zijn opties. Het is wel raadzaam om voldoende actieradius over te houden, ongeveer 100km, zodat er eventueel verder gereden kan worden als een laadpaal bijvoorbeeld storing heeft of de laadpas niet werkt. De extra pas hebben we niet nodig gehad, ondanks dat bij 2 laadpalen de hoofdpas niet werd geaccepteerd. Doordat we ruimvoldoende actieradius over hadden konden we naar de volgende laadpaal rijden waar de pas wel werkte. De actieradius van de auto was zelfs beter dan verwacht. Volgens de planner zouden we 4x moeten laden naar Flachau, maar met 3x hebben we het ruimschoots gered. Het zou zelfs met 2x laden kunnen, maar dan zit je wel ongeveer 4 tot 5 uur achter het stuur wat wij te lang vonden. Notitie hierbij is wel dat we onze snelheid rond de 110 km/h hebben gehouden. Dit was voldoende om goed mee te gaan in het verkeer en scheelde daarnaast in het verbruik. Zelfs de files die we hebben gehad leverden geen problemen op. De auto heeft nauwelijks energie verbruikt en zelfs nog een paar extra kilometers opgeleverd door het regeneratief remmen. 

De laadsnelheid viel ons bij elke paal mee. De ID.4 kan tot ongeveer 125kw en binnenkort zelfs tot 135kw snelladen. De meeste laadpalen langs de snelweg geven een laadvermogen af tussen de 150kw en 300kw. We waren met een half uurtje klaar wat goed paste bij een korte pauze. Bij erg drukke tankstations waren we soms sneller klaar dan de mensen bij de pomp. Hier stonden lange wachtrijen voor het tanken en de kassa. Terwijl zij stonden te wachten genoten wij van een lekker ijsje, wat toch net wat comfortabeler was. Een andere leuke bijkomstigheid was het contact met andere elektrische rijders. Een sociaal praatje is snel gemaakt bij de laadpaal en sommige mensen kom je ook bij de volgende stop weer tegen. Ook andere weggebruikers kwamen informeren naar onze ervaring met de auto en het elektrisch rijden. Zo'n Nederlands kenteken in een ander land trekt dan toch aan. Aangezien we veelal vooraan stonden bij het tankstation of restaurant met toiletten hadden we een goede aanloop van mensen. 

Qua rijcomfort vonden we het reizen prettig. Het voelde rustiger door de lagere snelheid en de "verplichte” pauzes. Normaal rijden we snel door om eerder op de bestemming aan te komen. Nu hielden we rekening met een langere reistijd, welke achteraf meeviel. Door minder te haasten kwamen we meer uitgerust aan op onze bestemming. Onderweg hebben we de airco aangehad tijdens het rijden. Wel met wat minder verschil met de buitentemperatuur als normaal, maar dit was goed te doen. We hebben met de bagage wel wat rekening gehouden, zodat alles in de auto zelf paste. Het voordeel was dat we hierdoor geen extra weerstand hadden van een fietsendrager of dakkoffer. Voor ons was dit prima te doen. Achteraf gezien hadden we zelfs minder bagage mee hoeven nemen. 

Waar mening iemand twijfelt zijn wij ervan overtuigd dat je prima met een elektrische auto op vakantie kunt. Wij hebben de reis als prettig ervaren en zijn heel weinig nadelen tegengekomen. We hebben zelfs meer voordelen ontdekt dan we vooraf dachten. Wat er wel bij vermeldt moet worden is dat wij niet met een caravan op vakantie zijn gegaan. Ook hebben we geen fietsen meegenomen en konden we door de goede uitrusting bij de accommodaties minder bagage meenemen. In Duitsland en Oostenrijk zijn ze vooral langs de snelwegen goed voorzien qua laadmogelijkheden. Dat is niet in alle landen het geval. Al met al was het een positieve ervaring en gaan we dit zeker vaker doen. En we kunnen je nu uit eigen ervaring adviseren over het reizen met een elektrische auto, wat weer een mooi voordeel is.

Volkswagen ID.4 bij laadpaal